A Colòmbia existeix un conflicte social i econòmic permanent. L´agudització del conflicte per la profundització del model neoliberal dona com a resultat un conflicte armat que sotmet a la població civil a violacions sistemàtiques del seus drets més elementals.
L´ Estat colombià i les seves tradicionals classes dirigents només estan interessades en la defensa dels interessos del capital utilitzant tot tipus d´estratègies cap a aquells que s´oposen a un model de desenvolupament on només primen els interessos econòmics.
El moviment camperol i indígena és víctima d´una forta criminalització per defensar el seu territori i per proposar models alternatius de desenvolupament, tinença de la terra i formes de produir.
Col.lectiu Maloka Colòmbia
International Peace Observatory ( IPO )
A l'acte a favor de la minga van participar:
Lina María González : Historiadora graduada a la Universitat Nacional Colòmbia. Situació i propostes moviment indígena a Colòmbia. Va explicar que la forma de vida dels indígenes i la seva manera d'interpretar la propietat entra en franca col·lisió amb el capitalisme. La col·lectivitat està per sobre de l'individu i la terra es un bé comú que s'ha de cuidar per què això implica no només la seva subsistència sinó també la de les futures generacions. El capitalisme és l'individu per sobre de la col·lectivitat, que es vol fer amb la terra per a la seva sobreexplotació encara que això signifiqui la seva destrucció. Els indígenes volen que el govern compleixi les seves promeses i retorni les terres a les comunitats, la seva vida.
A l'acte que es va celebrar a l'Espai Obert de Sants per donar suport a la minga campesina, marxa en defensa del camperol i de la població indígena a Colòmbia, el periodista Jorge Enrique Botero va explicar la seva experiència com director d'informatius de la televisió de la cadena Caracol, ara pertanyent al grup PRISA, i de la qual ja no forma part. Aquest membre de "Colombianos y Colombianas por la paz", ens va explicar com el poder dels mitjans poden destituir d'un dia per l'altra, des d'un polític del parlament, al seleccionador nacional de fútbol, i la deshumanització dels mitjans i dels que entren en el seu sistema. Va explicar una anècdota que el va colpir: la competència tenia una notícia en exclusiva per obrir el seu informatiu, ells estaven a les fosques, la bronca pels redactors va ser monumental, però en els darrers minuts va aparèixer una redactora amb una cinta a la mà dient que tenia una notícia per obrir i guanyar la competència, es tractava de la mort de 8 persones, i quan ho va explicar, tothom va començar a aplaudir i a felicitar-se per aquell fet.
A l'acte a favor de la minga van participar:
Luz Helena Ramírez Hache: Representant MOVICE ( Movimiento Víctimas Crímenes Estado ), que va parlar de la cojuntura actual a Colòmbia, del paper actiu de l'estat colombià a la violació i vulneració dels drets humans. Va dir que Uribe ha de respondre per aquests crims d'estat que sota l'eufemisme "falsos positivos" estant convertint Colòmbia en el país amb més sindicalistes i activistes assassinats del món. És necessari que Espanya i Europa no acceptin el tractat de lliure comerç amb Colòmbia fins que el govern colombià respecti els drets de camperols e indígenes, i no encobreixi sota la lluita contra el terrorisme la desaparició i mort dels que lluiten pels seus drets amb la força de la paraula.
Oscar Duque : Membre organització camperola ACVC ( Asociación Campesina Valle Río Cimitarra). Va estar empresonat amb d'altres companys per reivindicar el seu dret a la terra, a no ser expulsats dels seus territoris per pressions de l'exèrcit i els paramilitars. Aquests fan desplaçar a la població, ocupant zones suposadament guanyades a la guerrilla, obligant a un exili interior a milers de camperols, que només volen tornar per a treballar la terra i guanyar-se la vida en pau.
Lina María González : Historiadora graduada a la Universitat Nacional Colòmbia. Situació i propostes moviment indígena a Colòmbia. Va explicar que la forma de vida dels indígenes i la seva manera d'interpretar la propietat entra en franca col·lisió amb el capitalisme. La col·lectivitat està per sobre de l'individu i la terra es un bé comú que s'ha de cuidar per què això implica no només la seva subsistència sinó també la de les futures generacions. El capitalisme és l'individu per sobre de la col·lectivitat, que es vol fer amb la terra per a la seva sobreexplotació encara que això signifiqui la seva destrucció. Els indígenes volen que el govern compleixi les seves promeses i retorni les terres a les comunitats, la seva vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada